ENSIMMÄISTÄ KERTAA LAPISSA – SEVETTIJÄRVI

YleinenLeave a Comment on ENSIMMÄISTÄ KERTAA LAPISSA – SEVETTIJÄRVI

Vihdoin sain kirjoitettua blogipostauksen ensimmäisestä Lapin reissustani Sevettijärvellä. Blogiteksti on ollut vaiheessa jo todella kauan, mutta ihmeen hyvin retki on jäänyt mieleeni eikä suotta! Sevettijärvelle on palattava vielä joskus…

Heinäkuun alkupuolella vuonna 2021 lähdimme kitaramiehen vanhojen koulukavereiden kanssa viikoksi Sevettijärvelle Lappiin. Tämä reissu oli alun perin vain kitaramiehen reissu, mutta minäkin pääsin lopulta mukaan, kun kesän suunnitelmiin tuli muutoksia. Kumpikaan meistä ei ollut aiemmin käynyt koskaan Lapissa, joten olimme tosi innoissamme lähdössä reissuun. Reissun ideana oli juhlia kitaramiehen kaveriporukan kolmekymppisiä. Rennon mökkiviikon lisäksi reissun puoliväliin oli suunniteltu yhden yön retki kaveriporukan kesken. Enpähän ole aiemmin retkeillyt 12 hengen porukassa.

Retken tarkoituksena oli kiertää n. 20 kilometrin pituinen rengasreitti vastapäivään, jonka lähtöpiste oli Kontinpaistaman pysäköintialue Sevettijärvellä. Aluksi kävelimme noin 1,5 kilometrin matkan Sevettijärventien reunassa Jäniskosken infon luokse, josta retkeilyreitti lähti kohti maastoa. Ensimmäinen etappi oli Jänispäänhännän huiputus, josta on hienot maisemat niin korkeammalle Jänispäälle kuin Jänisjärvellekin. Ennen huiputusta reitti kulkee metsäisellä, soisella ja erämaajärvien alueella ylittäen myös poroaidan.

Sevettijärventie.
Yksi lukuisista erämaajärvistä.
Pirunpeltojakin riitti.

Hetken päästä Jänispäänhännältä laskeutuessa on edessä vedenylitys Nälkäjärvien kohdalla, mikä itseäni hieman jännitti etukäteen. Vedenylitys osoittautui kivikoksi, jonka itse koin hieman haastavana rinkka selässä. Kuitenkin koko ryhmä rämä selvisi ylityksestä sen suuremmitta ongelmitta. Reitti jatkui sivuten Vanhavaaraa, Selkäjärveä ja Sealgeluoppalia saapuen Saunakosken vuokratuvalle. Meidän porukalla oli kuitenkin omat teltat mukana, joten suuntasimme Saunakosken tulentekopaikalle. Alue oli erittäin siisti ja rakennukset melko uudehkoja. Mikä parasta, saimme olla täysin rauhassa koko illan omalla pienellä porukallamme. Myöhään illalla joku paikallinen oli käynyt puolikodalla kääntymässä, mutta muuten muita ihmisiä ei näkynyt.

Näkymä Näätämöjoelle Saunakosken tulentekopaikan lähettyvillä.

Seuraavana päivänä matkamme jatkui Saunakosken tulentekopaikalta Näätämöjoen reunaa pitkin helppokulkuisessa maastossa. Joen varrella näkyi paljon kalastajia kotatelttoineen. Lopulta saavuimme Kontinpaistaman tulentekopailalle, jossa pidimme pienen huoltotauon. Kontinpaistamalta matkamme jatkui erämaamaisen maaston läpi ohittaen Ahvenlammen ja Nälkäjärven. Lopulta kiipesimme Jänispään huipulle, josta oli upeat maisemat järvien täyttämään erämaamaisemaan. Jänispään huipulta oli lyhyehkö matka Kontinpaistaman pysäköintialueelle, joka oli retkemme päätepiste.

Näätämöjoki.
Kontinpaistaman puolikota. Vastaavanlainen oli myös Saunakoskella.
Kontinpaistamanlampi.
Jänispään huippu ja yksinäinen poro.

Tykkäsin kovasti tästä retkeilyreitistä ja ylipäätään Sevettijärven tunnelmasta. Virallista nimeä reitillä ei taida olla, mutta se sivuaa Saamenpolkua. Reittimme kulki Kontinpaistaman parkkipaikka – Jäniskoski – Jänispäänhäntä – Saunakoski – Kontinpaistama – Jänispää – Kontinpaistaman parkkipaikka. Retkeily isolla porukalla onnistui todella hyvin, vaikka mukana oli niin kokeneempia retkeilijöitä kun vähemmän retkeilyä harrastaneita. Heinäkuun alussa hyttysiä ja paarmoja oli melko paljon, mutta niistä selvisi oikeanlaisella pukeutumisella ja suojautumisella.

Sevettijärvellä riittää myös muutakin nähtävää kuin pelkkä luonto. Pakko antaa erityismaininta lähellä sijaitsevalle Sanilan porotilan ravintolalle. Nopealla aikataululla seuraavaksi päiväksi meidän 12 hengen porukalle valmistettiin mitä herkullisin lounas. Tämä on jäänyt erityisen hyvin mieleen näin melkein kahden vuoden jälkeenkin. Ruoka oli erinomaista ja palvelu lämmintä. Aika ajoin tulee haaveiltua siitä poronkäristyksestä. Suosittelen vierailemaan myös Kolttien Perinnetalossa ja ulkomuseossa sekä Sevetin baarissa.